Komposit batu apung dan clay sebagai bahan pengisi pada pembuatan kompon lis kaca mobil

Syamsul Bahri, Rahmaniar .

Abstract


The objective of this research was to find out the formulation of the pumice and clay filler in the car glass frame compound production. The experimental design used in this study was Complete Randomized Design (CRD) with two replications and two factors. The first factor was pumice and clay concentration (A1 20:80, A2 40:60, A3 50:50, A4 60:40, A5 80:20), the second factor was a mixture pumice and clay (B1 : 50, B2 : 60, B3 : 70, B4 : 80, B5 : 90 ). The tested parameters were hardness, tensile strength, elongation at break and after ageing. Test results good compounds were present in the formula A4B4 with fillers pumice and clay that was 60: 40 and the number of fillers were used 80 phr. As for the physical characteristics compound resulting it has value hardness 69 shore A, tensile strength 29 N/mm2, elongation at break 272 %, after ageing to the parameters of hardness 67 shore A, tensile strength 26 N/mm2, elongation at break 275 %. Testing shows that was done for all of the parameters of meet SNI 06-1490-1989 wainscoting glass motor vehicle.

Keywords : pumice, clay, compound rubber

Tujuan penelitian ini adalah untuk mendapatkan formulasi bahan pengisi batu apung dan clay dalam pembuatan kompon yang sesuai dengan spesifikasi lis kaca mobil. Rancangan percobaan yang digunakan adalah Rancangan Acak Lengkap (RAL) dengan 2 (dua) kali ulangan, dua faktor. Faktor pertama konsentrasi batu apung dan clay (A) phr : (A1=20:80, A2 = 40:60, A3 = 50:50, A4 = 60:40, A5 = 80:20), faktor kedua campuran batu apung dan clay, phr (B1 : 50, B2 : 60, B3 : 70, B4 : 80, B5 : 90 ). Parameter yang diuji kekerasan, tegangan putus, perpanjangan putus , ketahanan usang yaitu kekerasan, tegangan putus, perpanjangan putus. Hasil uji kompon yang baik terdapat pada formula A4B4 dengan bahan pengisi batu apung berbanding clay yaitu 60 : 40 dan jumlah bahan pengisi yang digunakan yaitu 80 phr. Adapun karakteristik fisik kompon yang dihasilkan mempunyai nilai yaitu kekerasan 69 shore A, tegangan putus 29 N/mm2, perpanjangan putus 272%, ketahan usang untuk parameter kekerasan = 67 shore A, tegangan putus 26 N/mm2, perpanjangan putus 275%. Hasil uji yang dilakukan untuk semua parameter memenuhi SNI 06-1490-1989 Lis kaca kendaraan bermotor.

Kata kunci : batu apung, clay, kompon karet


Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.28959/jdpi.v26i1.703

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Jurnal Dinamika Penelitian Industri

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.