PENYERAPAN EMISI CO DAN NOx PADA GAS BUANG KENDARAAN MENGGUNAKAN KARBON AKTIF DARI KULIT CANGKANG BIJI KOPI - (CO and NOx Emissions Adsorption in Gas Vehicles using Activated Carbon from Coffee Bean Shell)

Fauzi Redha, Rio Junaidy, Ida Hasmita

Abstract


Adsorption technology is one of the technologies that can be applied to control exhaust emissions. This study aimed to utilize the skin biomass waste shell of coffee beans as activated carbon to absorb CO and NOx emissions in vehicle exhaust. Conversion of coffee beans shell into carbon was obtained at 31.14% at 450 oC. The absorption of exhaust emissions was done on four-wheeled diesel vehicles by placing activated carbon in the flue gas channel with two variations of pellet and hollow briquettes. The results showed COE emission reduction of 6.62-39.02% and NOx exhaust gas reduction of 13.08-39.05%. The absorption process also greatly influenced the mechanism of contacting exhaust emissions with the adsorbent. From the results obtained by activated carbon with hollow briquette form gave higher percentage of CO2 and CO2 emissions elimination compared to activated carbon in pellet form.

Keywords: acivated carbon, adsorpstion, coffee bean shell, emission gas


ABSTRAK

Teknologi adsorpsi merupakan salah satu teknologi yang dapat diterapkan untuk mengontrol emisi gas buang. Karbon aktif selama ini dikenal sebagai adsorben yang kapasitas adsorpsi yang baik. Penelitian ini bertujuan untuk memanfaatkan limbah biomassa kulit cangkang biji kopi sebagai karbon aktif untuk menyerap emisi CO dan NOx pada gas buang kendaraan. Pemanfaatan limbah biomassa cangkang biji kopi menjadi karbon aktif menunjukkan potensi yang baik. Konversi kulit cangkang biji kopi menjadi karbon diperoleh sebesar 31,14% pada temperatur 450oC. Penyerapan emisi gas buang dilakukan pada kendaraan roda empat bermesin diesel dengan menempatkan karbon aktif pada saluran gas buang dengan dua variasi yaitu pelet dan hollow briket. Hasil yang diperoleh menunjukkan penurunan emisi gas buang CO sebesar 6,62-39,02% dan penurunan emisi gas buang NOx sebesar 13,08-39,05%. Proses penyerapan juga sangat berpengaruh kepada mekanisme pengontakan emisi gas buang dengan adsorbent. Dari hasil yang diperoleh karbon aktif dengan bentuk hollow briket memberikan persentase penyisihan emisi gas buang CO dan NOx yang lebih tinggi dibandingkan karbon aktif dengan bentuk pelet.

Kata kunci: adsorpsi, cangkang biji kopi, gas emisi, karbon aktif


Keywords


acivated carbon; adsorpstion; coffee bean shell; emission gas

Full Text:

PDF

References


Badan Pusat Statistik (BPS). (2015). Aceh Dalam Angka 2015. Badan Pusat Statistik Provinsi Aceh.

Basuki, K.T. (2007). Penurunan konsentrasi HC dan SO2 pada emisi kendaraan bermotor menggunakan TiO2 lokal yang disisipkan karbon aktif. Prosiding Pertemuan dan Presentasi Ilmiah-Penelitian Dasar Ilmu Pengetahuan dan Teknologi Nuklir, BATAN, Yogyakarta.

Bauner, D., Laestadius, S. & Lida, N. (2009). Evolving technological systems for diesel engine emission control: balancing GHG and local emissions. Clean Technol Environ Policy, 11, 339-365.

Borhan, A., Thangamuthu, S., Taha, M.F. & Ramdan, A.N. (2014). Development of activated carbon derivated from banana peel for CO2 Removal. AIP Conference Proceeding, 1674 (1), 10.1063/1,4928819.

Bosch. (2005). Emissions-control technology for diesel engines. Germany: Robert Bosch GmbH.

Daly, A. & P. Zannetti. (2007). An Introduction to Air Pollution-Definitions, Classifications and History. Chapter 1 of Ambient Air Pollution (P. Zannetti, D. Al-Ajmi and S. Al-Rashied, Editors). Published by The Arab School for Science and Technology (ASST) (http://www.arabschool.org.sy) and The EnviroComp Institute (http://www.envirocomp.org/).

Danarto, Y. C. & Samun, T. (2008). Pengaruh Aktivasi Karbon dari Sekam Padi pada Proses Adsorpsi Logam Cr (IV), Ekuilibrium, 7(1), 13-16.

Delphi. (2012). Worldwide emissions standards-heavy duty and off-highway vehicles. Michigan: Delphi.

Fauziah, N., (2009). Pembuatan arang aktif secara langsung dari kulit acacia mangium wild dengan aktivasi fisika dan aplikasinya sebagai adsorben, Skripsi, Departemen Hasil Hutan, Institut Pertanian Bogor, Bogor, http://repository.ipb.ac.id/handle/123456789/13071.

Faradilla, A.R., Yulinawati, H. & Suswantoro, E. (2016). Pemanfaatan fly ash sebagai adsorben karbon monoksida dan karbon dioksida pada emisi kendaraan bermotor. Prosiding Seminar Nasional Cendikiawan 2016. ISSN (E): 2540-7589. Lembaga Penelitian Universitas Trisakti, Jakarta.

Guntoro, S. (2008). Membuat Pakan Ternak Dari Limbah Perkebunan. Jakarta: AgroMedia.

Hanum, F., Bani, O. & Wirani, L.I. (2017). Characterization of activated carbon from rice husk by HCl activation and its application for Lead (Pb) removal in car battery wastewater. IOP Conf. Ser.: Mater. Sci. Eng. 180 012151

Ismadji, S., Sudaryanto, Y., Hartono, S.B., Setiawan, L.E.K. & Ayucitra, A. (2005). Activated carbon from char obtained from vacuum pyrolysis of teak sawdust: pore structure development and characterization. Bioresource Technology, (96), 1364-1369.

Jaya, F.T. (2014). Adsorpsi Emisi Gas CO, NO dan NOx menggunakan Karbon Aktif dari Limbah Kulit Buah Kakao (Theobroma cacao L.) pada Kendaraan Bermotor Roda Empat. Skripsi. Jurusan Kimia FMIPA, Universitas Hasanuddin, Makasar.

Karnitz, O. Jr., Gurgel, L.V.A., de Melo, J.C.P., Botaro, V.B., Melo, T.M.S., Gil, R.P.F., Gil, L.F. (2007). Adsorption of heavy metal ion from aqueous single metal solution by chemically modified sugarcane bagasse, Bioresource Technology, (98), 1291-1297.

Kumar, U. & Bandyopadhyay, M. (2006). Sorption of cadmium from aqueous solution using pretreated rice husk. Bioresource Technology, (97), 104-109.

Kurniati, E. (2008). Pemanfaatan Cangkang Kelapa Sawit sebagai Arang Aktif. Jurnal Penelitian Ilmu Teknik, 8(2), 96-103.

Kwaghger, A. & Ibrahim, J.S. (2013). Optimization of Conditions for the Preparation of Activated Carbon from Mango Nuts using HCl. American Journal of Engineering Research, 2(7), 74-85.

Musapatika, E. T. (2010). Use of low cost adsorbents to treat industrial wastewater. Thesis. Faculty of Engineering and the Built Environment, University of the Witwatersrand, Johannesburg.

Organisation for Economic Co-Operation and Develeopment (OECD). (2002). Strategies to reduce greenhouse gas emissions from road transport: analytical methods. Paris: OECD.

Prasad, R. & Bella, V.R. (2010). A review on diesel soot emission, its effect and control. Bull Chem React Eng. Catal., 5(2), 69-86.

Resitoglu, I.A., Keskin, A. & Altinisik, K. (2015). The pollutant emissions from diesel-engine vehicles and exhaust aftertreatment systems. Clean Techn. Environ. Policy, 17, 15-27.

Supiati, S., Yudi, M. & Chadijah, S. (2013). Pengaruh konsentrasi aktivator asam klorida (HCl) terhadap kapasitas adsorpsi arang aktif kulit durian (Durio Zibethinus) pada zat warna methanil yellow. Al-Kimia, 1(1), 53-63.

Viswanathan, B., Neel, P. I. & Varadarajan, T. K. (2009). Methods of Activation and Specific Applications of Carbon Materials. National Centre For Catalysis Research, Indian Institute of Technology Madras.

Zhao, Y.Q. (2003). Correlation between floc physical properties and optimum polymer dosage in alum sludge conditioning and dewatering. Chem. Eng. J., 92, 227-235.




DOI: http://dx.doi.org/10.36974/jbi.v9i1.3458

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


BIOPROPAL Industri

Published by :

Institute for Industrial Research and Standardization (Baristand Industri) in Pontianak

Agency for Industrial Research and Development, Ministry of Industry 

Jl. Budi Utomo No. 41 Pontianak, West Kalimantan, Indonesia

Tel / Fax : +62 561 881393, 881533

email      : biopropal.industri@gmail.com

 

BIOPROPAL Industri indexed in: 

Hasil gambar untuk gambar doajHasil gambar untuk gambar google scholar

RJI Main logo